tisdag 12 januari 2010

Hovis, klippning, ridtur :D

Idag vart det stallet länge 09.30 - 16.00 :P

Slapp skolan idag och åkte till stallet istället ;) Det blev först hovis som skulle kommit 10 men kom 11 så jag o therese satt inne och drack kaffe och pratade medans och sen gick vi ut och hovis var superduktig och SNABB :O Men nu är fötterna helt raka :D Så det vart ridskor på alla fyra hovar denna gång och snösulor ;) Sen när hovis åkt så klippte jag bullen för manen hade börjat blivit lite lång så nu har han ståman igen o det gillas (Y) <3

Sen ställde jag pojken i boxen(jojjo var också inne :P) och gick in o värmde mig lite o myste med biffen en stund sen kom therese hem med Kajsa och gick ut igen med Vincent så då gosade jag med Kajsa en stund ;P När therese kom tillbaka och skulle ut med Biffen så gick jag ner till stallet och började göra iordning Bullen. Det gick snabbt o smärtfritt(det var vaaarmt ute -6 :D). Sen drog jag ut och han var jäkligt mycket lugnare än vad jag väntat mig(eftersom han inte blivit riden på en vecka xD) så då skrittade jag fram han och började trava på långa tyglar och han jobbade och travade SAKTA! skithärligt att han var lugn så då tänkte jag gå ner till paddocken och jobba lite. På vägen dit så vände han några gånger men jag bara sa åt han och vände tillbaka o fortsatte, men när vi kom fram till paddocken så vägrade han ens gå in på gården för dom höll på med någon traktor som han hörde så tillslut vände jag.

Drog upp på vägen efter åsas uppfart och travade en bit så föll han in i värsta snabbgaloppen och gjorde glädjeskutt och det märktes att han behövde få springa av sig och nu när han har sulor så får han ju inga styltor så jag skänklade på honom och han galopperade fram allt vad han hade(jag fick tårar i ögonen av farten xD) och jag bara ställde mig i jockeysits o skänklade på och tillslut så saktade han självmant av när han vart lite trött och då hade vi kommit fram till Vendela ;) och det är väl nån kilometer vi sprang i GALOPP(det är mycket jobbigare för han än trav ^^).
Så tänkte jag gå upp på berget och gå den vägen hem för det var skoterspår där han kunde gå i(INTE en skoterled!) så då gick jag en bit men helt plötsligt uppe på berget så tog spåren slut XD Men jag fortsatte iaf men blev tvungen att vända efter ett tag eftersom det var ganska hård snö och MYCKET så han fastnade ju nästan OCH så visste jag inte riktigt vart stigen var så då vände jag och gick stora vägen hem. Han var fortfarande bombpigg så vi travade lite lugnt och växlade mellan trav och skritt men han var genomsvettig xD

När jag kom tillbaka till stallet så kom therese ner och sa att hon skulle åka o handla så jag fixade klart honom o satte på fleecetäcket och gav han lite mat medans jag sopade golvet och hängde tillbaka grejerna och sånt sen tog jag ut han ur boxen och satte på vintertäcket o tog ut han sen gick jag upp till huset o värmde mig en stund sen åkte jag hem :P

Härlig dag :D <3

2 kommentarer:

  1. Ja låter som en riktigt bra dag =o)
    Är lite avis måste jag säga.. saknar ridningen och hästarna..
    Jag kommer att "låna" honom när du flyttar upp det kan du va säker på.. kanske vi kan låna en häst till i sommar så vi kan rida i sällskap.. Vore ju jättekul =o)
    Saknar er... Dig, Marcus och Bullen <3
    Puss & Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Åh FYFAAN! vad härlig :'D <3

    SvaraRadera